Każde przedszkole pełni rolę opiekuńczą, wychowawczą oraz edukacyjną. To miejsce nauki, ale również zabawy wszystkich podopiecznych. Aby placówka tego rodzaju mogła spełniać prawidłowo nałożone funkcje, koniecznym jest podział przedszkolaków, chociażby ze względu na ich wiek. Musimy pamiętać, że programy dydaktyczne będą znacznie różnić się dla 3-latków i dzieci 5-letnich. Sale, w jakich przebywają poszczególne grupy posiadają zupełnie inne wyposażenie, inne jest również podejście kadry pedagogicznej. Co ważne, przedszkole przygotowuje każde dziecko do kolejnego etapu jego życia, czyli edukacji szkolnej. To właśnie w obiektach tego rodzaju nauka przebiega poprzez zabawę a przedszkolaki mają szansę jeszcze lepiej zrozumieć otaczający je świat i wszelkie mechanizmy, jakie w nim funkcjonują.
Mądre zabawki, czyli tzw. zabawki edukacyjne nadają się idealnie, by każdy maluch nabywał określone umiejętności, zgodne z indywidualnym tempem rozwoju. Wszystkie tego typu gadżety powinny zaś wzbudzać w dziecku ciekawość i pobudzać wyobraźnię, kreatywność. To właśnie wtedy uruchamiane zostają procesy myślowe a integracja sensoryczna funkcjonuje bez jakichkolwiek zaburzeń.
Aby zabawki prawidłowo pełniły swoją rolę, muszą być dobrane właściwie do wieku dzieci. Właśnie dlatego u tych najmłodszych przedszkolaków znajdziemy zabawki stymulujące wyobraźnię – to klocki czy sortery (najlepiej, jeśli są wykonane z drewna). Maluchy chętnie korzystają też z prostych kolorowanek czy układanek, które aktywują je do konieczności logicznego myślenia i koncentracji uwagi.
W grupie starszaków znaleźć można natomiast szereg gier planszowych, lalki, samochody, gry memo, domino, instrumenty muzyczne. Ważną rolę odgrywają zabawki, które skłaniają dzieci do ruchu: piłki, skakanki czy paletki.
Jak potwierdzają pedagodzy, zabawka będzie spełniać swoją funkcję dopiero wtedy, gdy zostanie użyta. Te, które trafiają do grup przedszkolnych mają kształcić, inspirować, usprawniać i wychowywać, mają też sprawiać radość z użytkowania. Najważniejszym jest fakt, by stymulowały rozwój dziecka w różnych sferach: sensorycznej, motorycznej, intelektualnej, społecznej oraz emocjonalnej.
Osoby, które są odpowiedzialne za składanie zamówień w placówkach przedszkolnych, powinny zwracać uwagę na rodzaj zabawek, jakie są nabywane dla przedszkolaków. Oprócz tego, że mają być dobrane odpowiednio do wieku dzieci to muszą być niewątpliwie dobrej jakości. Zwróćmy uwagę, że zabawki w przedszkolach są dużo bardziej eksploatowane aniżeli te domowe – kontakt z nimi ma znacznie większa liczba maluchów.
Co więcej, wszystkie zabawki muszą być w pełni bezpieczne dla najmłodszych użytkowników. Ich producent powinien zapewniać właściwą jakość wyrobu, poświadczając ją należytymi certyfikatami i świadectwami. Trzeba mieć na uwadze, iż materiały, z jakich wykonano zabawkę edukacyjną nie mogą być toksyczne, elementy nie mogą być małe ani ostre – w skrajnych przypadkach mogą zagrażać zdrowiu a nawet życiu małego dziecka. Koniecznym staje się również kontrola stanu takowych przedmiotów w równych odstępach czasu i wymiana ich na nowe, od razu, jeśli zachodzi taka potrzeba. Zepsuta zabawka nie będzie już spełniać swojej roli.
Artykuł napisany w oparciu o materiały ze sklepu z pomocami dydaktycznymi Kabum.pl.
Amen :)
OdpowiedzUsuńMój syn mówi, że nie lubi chodzić do przedszkola, bo nie mają tam zabawek-robotów ;)
OdpowiedzUsuńŚwięta racja. U Nas Pola jeszcze nie ma styczności z przedszkola, ale pamiętam swojego czasu jak chodziłam do przedszkola to nie dość, że trzeba było walczyć o swoją zabawkę to często był już zepsuta, zniszczona i tak naprawdę nadawała się tylko do kosza...
OdpowiedzUsuń